Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ince.md/jspui/handle/123456789/958
Title: Risk-based approach in the European Union legislation to prevent money laundering and financing of terrorism
Authors: Cociug, Victoria
Andruseac, Tеоdоr
Keywords: risk
money laundering
financial services
risc
spalare a banilor
servicii financiare
amenintari de spalare a banilor
vulnerabilitati de spalare a banilor
риски
отмывание денег
финансовые услуги
угрозы к отмыванию денег
уязвимость к отмыванию денег
Issue Date: 2020
Publisher: INCE
Citation: CОCIUG, Victoria, ANDRUSCЕAC, Tеоdоr. Risk-based approach in the European Union legislation to prevent money laundering and financing of terrorism. In: Economy and Sociology. 2020, no. 1, pp. 43-52. ISSN 1857-4130.
Abstract: Money laundering and terrorism financing are serious and internationally emerging issues that must be approached and confronted at European Union level. The latest terrorist attacks and periodic banking scandals highlight the necessity for additional attention in this particular direction. In regard to the internal EU market, financial flows are integrated and trans-border by nature, thus funds can circulate rapidly, from one country to another, offering the possibility to perpetrators and terrorists to transfer money across Member State avoiding detection by authorities. This specific situation generates the necessity to identify and understand the particular ML/TF risks generated by services and products offered within the EU economic and financial ecosystem. In order to ensure an efficient mechanism for identifying the ML/TF risks associated with the products and services provided on the territory of European Union, the 4AMLD provides the obligation of the EU Commission to perform once in two years the so-called European Union Money Laundering and Terrorist Financing Supranational Risk Assessment. Since 2017 two supra-national risk assessments were carried out and the final results are used by Member States to monitor the evolution of risks at Union level and to implement the necessary recommendation for ensuring a proper minimization of threats and vulnerabilities at the national level. This paper aims to analyze, understand and compare the main outcomes of the two assessments, namely the identified risks and their links with vulnerable sectors, as well as the evolution or devolution of certain risks as a result of mitigation measures applied by EU Member States. Another task of this article is to provide additional recommendations in terms of mitigating measures and efforts, which must be taken into account by Member States.
Spălarea de bani și finanțarea terorismului sunt probleme serioase,care apar la nivel internațional, dar care trebuie abordate și confruntate inclusiv la nivelul Uniunii Europene. Ultimele atacuri teroriste și scandaluri bancare periodice evidențiază necesitatea unei atenții suplimentare în această direcție. În ceea ce privește piața internă a UE, fluxurile financiare sunt integrate și transfrontaliere, prin urmare, fondurile pot circula rapid, dintr-o țară în alta, oferind posibilitatea autorilor și teroriștilor de a transfera bani în statele membre, evitând detectarea de către autorități. Această situație specifică generează necesitatea identificării și înțelegerii riscurilor specifice ML/TF generate de serviciile și produsele oferite în cadrul ecosistemului financiar și economic al UE. Pentru a asigura un mecanism eficient pentru identificarea riscurilor de ML/TF asociate cu produsele și serviciile furnizate pe teritoriul Uniunii Europene, 4AMLD prevede obligația Comisiei UE de a efectua o dată în doi ani evaluările riscurilor supranaționale pentru spălare și finanțare a terorismului în conformitate cu criteriile UE. Din 2017 au fost efectuate două evaluări de risc supra-național, iar rezultatele finale sunt utilizate de statele membre pentru a monitoriza evoluția riscurilor la nivelul Uniunii și pentru a implementa recomandarea necesară pentru a asigura o minimizare adecvată a amenințărilor și a vulnerabilităților la nivel național. Acest articol își propune să analizeze, să înțeleagă și să compare principalele rezultate ale celor două evaluări, respectiv riscurile identificate și legăturile acestora cu sectoarele vulnerabile, precum și evoluția sau devoluția anumitor riscuri ca urmare a măsurilor de atenuare aplicate de statele membre ale UE. O altă sarcină a acestui articol este de a oferi recomandări suplimentare în ceea ce privește măsurile și eforturile de atenuare, care trebuie să fie luate în considerare de către statele membre.
Отмывание денег и финансирование терроризма –это серьезные и возникающие на международном уровне проблемы, которые необходимо выявлять и решать на уровне Европейского Союза. Последние террористические акты и периодические банковские скандалы подчеркивают необходимость дополнительного внимания в этом конкретном направлении. Что касается внутреннего рынка ЕС, финансовые потоки являются интегрированными и трансграничными по своей природе, таким образом, финансовые потоки могут быстро циркулировать из одной страны в другую, предоставляя возможность преступникам и террористам переводить деньги через государство-член, избегая обнаружения властями. Эта конкретная ситуация порождает необходимость выявления и понимания конкретных рисков ОД/ФТ, создаваемых услугами и продуктами, предлагаемыми в рамках экономической и финансовой экосистемы ЕС. Для обеспечения эффективного механизма выявления рисков ОД/ФТ, связанных с продуктами и услугами, предоставляемыми на территории Европейского Союза, 4AMLDпредусматривает обязательство Комиссии ЕС раз в два года выполнять оценку над национального риска отмывания денег и финансирования терроризма согласно установленным критериям. С 2017 года былипроведены две наднациональные оценки рисков, и окончательные результаты используются государствами-членами для мониторинга эволюции рисков на уровне Союза и выполнения необходимых рекомендаций для обеспечения надлежащей минимизации угроз и уязвимостей на национальном уровне. Цель этой статьи -проанализировать, понять и сравнить основные результаты двух оценок, а именно выявленные риски и их связи с уязвимыми секторами, а также эволюцию или передачу определенных рисков в результате мер по смягчению, применяемых государствами-членами ЕС. Другая задача этой статьи состоит в том, чтобы предоставить дополнительные рекомендации в отношении смягчающих мер и усилий, которые должны быть приняты во внимание государствами-членами.
Description: Abstract în lb. engl., rom., rusă. Bibliogr.: pp. 51-52 (27 titl.). DOI: https://doi.org/10.36004/nier.es.2020.1-04. JEL Classification: E42, G23, G28, G32, K42. UDC: 339.19(4-672)UE.
URI: http://dspace.ince.md/jspui/handle/123456789/958
ISSN: 1857-4130
Appears in Collections:Articole



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.