Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ince.md/jspui/handle/123456789/715
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAculai, Elena
dc.contributor.authorStratan, Alexandru
dc.contributor.authorNovac, Alexandra
dc.date.accessioned2019-09-09T09:17:23Z
dc.date.available2019-09-09T09:17:23Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationACULAI, Elena, STRATAN, Alexandru, NOVAC, Alexandra (2018). SME support policy in the Republic of Moldova and assessment of its impact on business development. In: Economie şi Sociologie = Economy and Sociology. 2018, nr. 2, pp. 13-26. ISSN 1857-4130.en_EN
dc.identifier.issn1857-4130
dc.identifier.urihttp://dspace.ince.md/jspui/handle/123456789/715
dc.descriptionAbstract în lb. engl., rom., rusă. Bibliogr.: pp. 24-26 (19 titl.). JEL Classification: O20, O29, P29, L26, L38. UDC: 334.722(478).en_EN
dc.description.abstractEstablishment and legal development of small private businesses in the Republic of Moldova became possible only since the 90s at the initial stage of market reforms. Despite the absence of a regulatory framework for business development in this period, the rapid growth in the number of small enterprises has been noted. Although the owners of newly established, privatized and reorganized small enterprises (SE) were lacking in business knowledge, and public administration employees did not have a clear understanding of the role of small and medium enterprises (SMEs)in the economy, however, already in 1992-1994 the basics of entrepreneurship development policy have been laid. Over the last years, state policy aimed at supporting SMEs has been developed considerably in the Republic of Moldova, but the business environment is not favorable enough. The paper presents the multifaceted analysis of the state support policy of SMEs in the Republic of Moldova and the assessment of its impact on the business from different perspectives – government, international ratings and entrepreneurs. The results of the research revealed that, quite a large number of entrepreneurs over the years pointed to deterioration in the business environment conditions; however, the opinions of certain groups of entrepreneurs vary significantly. This means that the government's economic policy does not consider enough the entrepreneurs’ opinion regarding the general business climate changes, as well as the specific problems faced by different groups of entrepreneurs. The research methodology is based on an analysis of statistical data; the legal framework and policy documents; the main international rankings, as well as the results of surveys of different groups of Moldovan entrepreneurs – women, young people, people with disabilities, which were implemented with the participation of the authors in the period 2016-2017.en_EN
dc.description.abstractÎnființarea și dezvoltarea juridică a micilor întreprinderi private din Republica Moldova a devenit posibilă încă din anii '90 la faza inițială de trecere la relațiile de piață. În ciuda absenței unui cadru de reglementare pentru dezvoltarea afacerilor în această perioadă, s-a observat creșterea rapidă a numărului de întreprinderi mici. Deși proprietarii întreprinderilor mici nou înființate, privatizate și reorganizate nu posedau cunoștințe în afaceri, iar angajații administrației publice nu aveau o înțelegere clară a rolului IMM-urilor, cu toate acestea, în perioada 1992-1994 au fost stabilite principiile politicii de dezvoltare a antreprenoriatului. În ultimii ani, politica statului care vizează susținerea întreprinderilor mici și mijlocii s-a dezvoltat considerabil în Republica Moldova, însă mediul de afaceri nu este încă suficient de favorabil. Lucrarea prezintă analiza multilaterală a politicii de susținere a IMM-urilor în Republica Moldova și evaluarea impactului acesteia asupra afacerilor din diferite perspective – guvern, ratinguri internaționale și antreprenori. Rezultatele cercetării au arătat că majoritatea întreprinzătorilor, de-a lungul anilor, au indicat asupra deteriorării condițiilor mediului de afaceri, deși opiniile anumitor grupuri de antreprenori diferă semnificativ. Aceasta înseamnă că politica economică a guvernului nu ia suficient în considerare opinia antreprenorilor privind schimbările generale ale climatului de afaceri, precum și problemele specifice cu care se confruntă diferite grupuri de întreprinzători. Metodologia de cercetare se bazează pe: o analiză a datelor statistice; cadrul juridic și documentele de politici; principalele rating-uri internaționale, precum și rezultatele chestionării diferitor grupuri de întreprinzători din R. Moldova – femei, tineri, persoane cu dizabilități, care au fost implementate cu participarea autorilor în perioada 2016-2017.en_EN
dc.description.abstractСтановление и легальное развитие малых частных предприятий в Республике Молдова стало возможным лишь в 90-е гг. на начальном этапе проведения рыночных реформ. Несмотря на отсутствие нормативно-правовой базы для развития бизнеса, в этот период был отмечен быстрый рост количества малых предприятий. И хотя у владельцев вновь созданных, приватизированных и реорганизованных малых предприятий отсутствовали знания ведения бизнеса, а у работников органов публичного управления не было четкого понимания роли малых и средних предприятий (МСП), тем не менее, уже в 1992-1994г. были заложены основы политики развития предпринимательства. За прошедшие годы в Республике Молдова государственная политика, направленная на поддержку МСП, получила значительное развитие, однако бизнес-среда по-прежнему остается недостаточно благоприятной. В статье представлен многоаспектный анализ государственной политики поддержки МСП в Республике Молдова и оценка ее воздействия на бизнес с разных точек зрения – правительства, международных рейтингов и предпринимателей. Результаты исследования показали, что достаточно большое количество предпринимателей за последние годы указывает на ухудшение условий деловой среды, при этом мнения определенных групп предпринимателей значительно различаются. Это означает, что экономическая политика правительства не вполне учитывает мнения предпринимателей, касающиеся общего изменения бизнес-среды, а также конкретных проблем, с которыми сталкиваются отдельные группы предпринимателей. Методология исследования базируется на анализе статистических данных, законодательства и документов политики, основных индикаторов международных рейтингов, а также на результатах опросов различных групп молдавских предпринимателей – женщин, молодежи, людей с ограниченными возможностями, которые были реализованы при участии авторов в период 2016-2017 гг.en_EN
dc.language.isoenen_EN
dc.publisherINCEen_EN
dc.subjectentrepreneurshipen_EN
dc.subjectsmall enterprisesen_EN
dc.subjectSMEen_EN
dc.subjectstate support policiesen_EN
dc.subjectbusiness developmenten_EN
dc.subjectantreprenoriaten_EN
dc.subjectintreprinderi micien_EN
dc.subjectIMMen_EN
dc.subjectpolitici de stat de sustinereen_EN
dc.subjectRepublica Moldovaen_EN
dc.subjectмалые предприятияen_EN
dc.subjectМСПen_EN
dc.subjectгосударственная политика поддержкиen_EN
dc.subjectразвитие бизнесаen_EN
dc.subjectпредпринимательствоen_EN
dc.titleSME support policy in the Republic of Moldova and assessment of its impact on business developmenten_EN
dc.typeArticleen_EN
Appears in Collections:Articole



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.