Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ince.md/jspui/handle/123456789/1477
Title: Compatibilitatea învățământului superior din Republica Moldova cu spațiul educațional terțiar european
Authors: Prodan, Mariana
Keywords: învățământ superior
compatibilitate
europenizare
higher education
compatibility
europeanization
Issue Date: 2018
Publisher: INCE
Citation: PRODAN, Mariana. Compatibilitatea învățământului superior din Republica Moldova cu spațiul educațional terțiar european. In: Creşterea economică în condiţiile globalizării: competitivitate, inovativitate, sustenabilitate. Sesiunea ştiinţifică: “Transformări demografice şi priorităţi de politici” : conferinţa internaţională ştiinţifico-practică, ediția a XIII-a, 11-12 octombrie 2018, Chişinău. Chişinău, 2018, pp. 162-170. ISBN 978-9975-3272-2-0.
Abstract: Acest articol prezintă o analiză a compatibilității învățământului superior din republica Moldova cu spațiul educațional terțiar european. În acest scop s-a recurs inițial la analiza trendurilor globale din învățământul superior versus specificul educației superioare europene. S-a stabilit că subiectul învățământul superior care s-a dovedit a fi este un factor crucial în economiile inovatoare și dezvoltarea economiilor bazate pe cunoaștere a devenit subiect de primă importanță în majoritatea țărilor dezvoltate. În Uniunea Europeană, învățământul terțiar este considerat factor drept vector al mobilității sociale și integrării. Mai mult, politicile și strategiile Uniunii Europene subliniază necesitatea soluționării problemei angajării tinerilor absolvenți prin interacțiunea mai strânsă între mediul academic și mediul de afaceri. Europenizarea sistemului de învățământ superior din Republica Moldova a început încă în anul 2005, odată cu semnarea procesului de la Bologna. În anii care au urmat, învățământul superior a suferit schimbări profunde pentru a se deveni compatibil cu cel european. Însă, în ultimul timp, învățământul terțiar din Republica Moldova se confruntă cu probleme serioase care îi pot provoca până și pieirea. O serie de factori au generat această situație, printre care menționăm: situația demografică negativă din ultimele decenii, emigrarea masivă a cetățenilor moldoveni în străinătate, accesul gratuit și liber la diverse programe internaționale de educație, granturi, burse. Una din soluțiile identificate în prezentul articol ar fi atragerea de studenți străini proveniți din țările fostei URSS, dar și din unele țări asiatice. Totuși, pentru a atinge acest obiectiv, universitățile moldovenești ar trebui să investească mai mult în fortificarea cunoștințelor de limbi străine a cadrelor didactice.
This article presents the analysis of Moldovan higher education compatibility with the European educational space. In this perspective, an analysis of the global trends in higher education versus the specifics of European higher education was carried out. We have determined that higher education is a critical factor for innovation and the development of sustainable knowledge-based economies, becoming a topic of primary importance in the most developed countries. In the European Union, higher education is primarily considered as a vector of social mobility and integration. Moreover, the policies and strategies of the European Union highlight the need to solve the problem of hiring young graduates in the workplace as well as the interaction between universities and the business world. The Europeanization of the higher education system in the Republic of Moldova started in 2005, with the accession to the Bologna Process. In the years to come, higher education has undergone profound changes in order to make it compatible with the European higher education system. However, nowadays, higher education in the Republic of Moldova seems to face very serious problems, with the mere risk of disappearing. There are many factors that have generated this situation, among which the most obvious are: negative demographic situation of the last decades, the massive migration of Moldovan citizen abroad, free and massive access to various foreign programs, grants, scholarships, etc. One viable solutions for this problem could be to attract foreign students, especially from former USSR., but also from Asian countries. However, this solution can be considered only if Moldova higher education gets extra investment, especially those related with teaching in foreign languages.
Description: Abstract în lb. rom., engl. Referinţe bibliografice: p. 170 (8 titl.).
URI: http://dspace.ince.md/jspui/handle/123456789/1477
ISBN: 978-9975-3272-2-0
Appears in Collections:Articole

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
COMPATIBILITATEA_INVATAMANTULUI_SUPERIOR_DIN_REPUBLICA_MOLDOVA.pdf1.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.